Rabu, 4 Disember 2013

Budaya Cukur Jambul Masyarakat Melayu

Pendahuluan

Cahaya mata, zuriat atau anak merupakan anugerah Allah yang tidak ternilai bagi pasangan yang telah medirikan rumah tangga. Maka dengan itu kelahiran disambut dengan sangat meriah dalam masyarakat melayu. Antara upacara yang diadakan bagi menyambut kelahiran bayi dalam masyarakat melayu ialah upacara cukur jambul. Secara ringkas upacara cukur jambul merujuk kepada pemotongan jambul bayi yang disertai dengan beberapa adat yang lain. Namun, persoalan timbul adakah upacara-upacara mengikut adat ini bertepatan dengan ajaran Islam?. Oleh itu, penulisan ini melihat kepada konsep cukur jambul dalam masyarakat melayu dan juga upacara cukur yang disebut dan diamalkan oleh Rasulullah SAW disamping melihat pengaruh yang membentuk adat dalam masyarakat melayu yang diwarisi secara turun-temurun sehingga ke hari ini.

Konsep Cukur Jambul

Cukur jambul dalam masyarakat melayu merupakan suatu majlis yang diadakan selepas 40 hari kelahiran bayi disertai dengan sembelihan akikah dan kenduri. Tempoh 40 hari diperlukan adalah untuk memberi ruang kepada si ibu untuk kembali sihat terlebih dahulu selepas berpantang. Selain itu, majlis ini juga diikuti dengan berzanji atau marhaban yang memuji Nabi Muhammad SAW dengan bayi diletakkan di dalam buaian yang dihias cantik dan di bawah buaian tersebut diletakkan pisau corek dan juga kemenyan yang diperasapkan. seterusnya bayi tadi akan didukung dan diarak berkeliling tetamu lelaki yang sedang berzanji selalunya di ruang tamu atau anjung rumah. Selalunya terdapat beberapa orang tetamu penting seperti datuk kepada bayi, imam, ketua kampung mahupun bomoh akan merestui dan mengusap jambul atau kepala bayi tersebut lalu menggunting sebahagian jambul tersebut dan dimasukkan ke dalam kelapa yang telah disediakan khas.
Walau bagaimanapun amalan cukur jambul ini yang telah menjadi warisan tradisi melayu jelas bertetangan dengan sunah dan syariat Islam. Nabi Muhammad SAW bersabda:


“Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia
 ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.”
                                                                                                  (Riwayat Ahmad dan Tirmidzi)

Merujuk kepada hadis di atas, ulama menyatakan bahawa Rasulullah SAW menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya menjalankan akikah pada hari ketujuh. Seterusnya daging akikah itu akan diagih dan dibahagikan kepada golongan fakir miskin (Abu Hassan Din Al-Hafiz).
Abu Hassan kemudiannya menjelaskan bahawa apa yang dilakukan oleh masyarakat melayu semasa upacara cukur jambul bercanggah dengan apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW sewaktu Baginda mencukur rambut cucunya iaitu Hasan dan Husin. Pada hari ketujuh selepas kelahiran baginda mengadakan akikah untuk cucu-cucunya seterusnya memberikan nama dan mencukur rambut kedua-dua cucunya. Rambut yang telah dicukur itu kemudiannya akan ditimbang untuk menyamai nilai perak yang kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin. Dalam upacara cukur Islam, mencukur habis rambut adalah digalakkan supaya segala kekotoran yang melekat di rambut bayi semasa berada di dalam rahim dibuang dan membolehkan rambut yang baru tumbuh dengan sihat. Walau bagaimanapun amalan masyarakat melayu tidak sebegitu apabila hanya sedikit jambul rambut sahaja yang dipotong.

Bahkan menurut Islam juga pada hari ketujuh kelahiran akan dilakukan tahnik iaitu amalan memasukkan sesuatu yang manis contohnya seperti madu lebah atau buah tamar yang telah dihancurkan dan dipalitkan ke lelangit bayi.

Perkara-perkara yang bertentangan dengan sunah Rasulullah SAW yang diamalkan dalam upacara cukur jambul dalam masyarakat melayu termasuklah hari dijalankan upacara. Bagi masyarakat melayu upacara cukur jambul dijalankan pada hari ke 40 kelahiran bayi namun mengikut sunah perlu diadakan pada hari ketujuh kelahiran. Kedua-dua majlis turut mengadakan majlis akikah namun di dalam sunnah tidak disertai dengan majlis berzanji dan perarakan bayi oleh orang lelaki. Perbezaan lain yang terdapat termasuklah hanya mencukur jambul bayi, upacara adat berendoi iaitu dengan meletakkan bayi di dalam buaian yang dihias cantik disertai alunan marhaban turut diadakan disamping menyapu manisan di bibir bayi.

Kesemua perbezaan di atas jelas bertentangan dengan sunah namun masih diamalkan oleh masyarakat melayu. Persoalannya apakah pengaruh yang menyebabkan adat tersebut kekal dalam masyarakat melayu? Jika dilihat daripada barang-barang yang digunakan di dalam upacara majlis cukur masyarakat melayu terdapat item-item seperti bunga rampai, kelapa kuning yang ditebuk dan dibuangkan air, alat perenjis menggunakan daun sireh dan beberapa jenis daun lain, beras kuning, beras putih, air wangi dan juga bunga telur yang diberikan kepada tetamu. Berdasarkan barangan-barangan di atas terdapat unsur-unsur pengaruh Hindu dalam upacara cukur jambul melayu. Hal ini disebabkan oleh masyarakat melayu menerima pengaruh agama Hindu yang lebih awal iaitu seawal abad pertama masihi (N.J Krom, 1950) berbanding agama Islam yang datang kemudian. Menurut Al-Attas pengekalan pengaruh Hindu dalam budaya melayu walaupun selepas Islam datang disebabkan oleh usaha menyebarkan Islam oleh masyarakat tempatan yang masih menggunakan tradisi Hindu yang telah diubahsuai supaya boleh diterima di dalam Islam.

Kesimpulan

Walaupun Islam telah sampai ke Malaysia namun pengaruh-pengaruh adat yang masih dipengaruhi oleh pegangan kepercayaan sebelum ini masih kekal dalam diri masyarakat melayu. Selain daripada upacara cukur jambul terdapat juga adat-adat lain yang bercanggah dengan Islam yang masih diamalkan oleh masyarakat melayu pada hari ini antaranya adat bersanding dan menepung tawar, adat melenggang perut bagi wanita yang mengandung dan sebagainya. Seharusnya adat-adat dan amalan yang bertentangan dengan ajaran Islam perlulah ditinggalkan bagi mengelak kekeliruan dalam masyarakat. Hal ini kerana mematuhi tuntutan agama itu adalah lebih penting daripada menenuhi tuntutan adat semata. Maka marilah kita bersam-sama kembali kepada ajaran Islam yang sebenar.


Rujukan:

Utusan Malaysia 6 April 2010. Buang Amalan Khurafat

Utusan Malaysia 11 September 2006. Cukur Jambul Amalan Bidaah Orang Melayu


Mohd Zariat Abdul Rani (2005). Antara Islam dan Hinduisme di Alam Melayu: Beberapa
            Catatan Pengkaji Barat.

Siti Salwah A. Majid (1993). Adat Cukur Rambut: Suatu Adat Orang-Orang Melayu yang
Tidak Diamalkan Lagi.

Ismail Awang (1983). Adat Melayu yang Bertentang dengan Akidah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan